• تیم محتوای وبپیما
  • شنبه 30 فروردین 1404
  • 14 دقیقه

آینده رسانه ها باهوش مصنوعی - تحولی بزرگ در مدیریت هوشمند اخبار در دنیای رسانه های ایران

به گزارش سرویس علم و فناوری وبپیما به نقل از همشهری - یکتا فراهانی: آیا هوش مصنوعی می تواند رسانه های ایرانی را به مرحله ای نوین از دقت، سرعت و تحلیل های داده محور برساند و تحولی در آن ایجاد کند؟ به نظر می رسد این تحولات نه تنها به بهبود کیفیت اخبار و اطلاعات کمک خواهند کرد، بلکه مسیر جدیدی را برای تحلیل داده ها و پیش بینی رفتار مخاطبان فراهم می آورند.
در نشست ویژه ای که در مؤسسه همشهری برگزار شد، مجید فرزانه، منتور و داور رویدادهای استارتاپی ، و پویا بهیاد، بنیان گذار «خودنویس» و فعال حوزه هوش مصنوعی از تاثیرات هوش مصنوعی بر تحول رسانه های ایران و چالش ها و فرصت های پیش رو سخن گفتند. اما آیا این تکنولوژی می تواند آینده ای نوین برای صنعت خبری ایران فراهم آورد؟


آینده رسانه ها باهوش مصنوعی - تحولی بزرگ در مدیریت هوشمند اخبار در دنیای رسانه های ایران

آینده رسانه ها باهوش مصنوعی - تحولی بزرگ در مدیریت هوشمند اخبار در دنیای رسانه های ایران

ساختارهای کشور برای پذیرش هوش مصنوعی مجید فرزانه در پاسخ به اینکه باتوجه به ساختارهای موجود در کشور پذیرش هوش مصنوعی در رسانه تا چه حد امکان پذیر است می گوید: امکان پذیرش هوش مصنوعی در کشور وجود دارد؛ چون درحال حاضر ابزارهای مهم برای این کار مثلا توانایی تبدیل ویس به متن را دارد . همچنین می تواند متن را برای خوانندگان قابل فهم کند و حتی متون را هم تبدیل به ویس کند و به این ترتیب مصاحبه ، مقاله یا گزارش ها را به خوبی پیش ببرد . در واقع از لحاظ تکنیکالی همه این موارد در هوش مصنوعی موجود است . البته در زبان فارسی به طور ویژه ما هنوز امکانات لازم را به گونه ای که خبرگاران گفت و گو می کنند نداریم . ولی هوش مصنوعی در ایران هم در موضوع فهم محتوا و ایجاد پرسش و پاسخ بسیارغنی و پیشرفته است . به عقیده این داور رویداهای استارتاپی استفاده از هوش مصنوعی شاید در حال حاضر به طور کامل در ایران امکان پذیر نباشد ولی به نظر می رسد در چند سال آینده می توان در این زمینه پیشرفت و بهره برداری بیشتری از آن داشت . تغییر لحن و قابلیت های هوش مصنوعی در حوزه خبرنگاری پویا بهیاد، بنیان گذار «خودنویس» و فعال حوزه هوش مصنوعی در مورد قابلیت های هوش مصنوعی در حوزه خبرنگاری می گوید در حال حاضر هوش مصنوعی قابلیت های زیادی در حوزه خبرنگاری دارد .مثلا می تواند با توجه به درخواست شما هنگام گفت و گو یا اعلام خبر ؛ حتی لحن خود را هم تغییر دهد. بنابراین به نظر می رسد که کم کم با توجه به پتانسیلی که در کشور وجود دارد طی یکی دو سال آینده منابع این گونه پیشرفت ها در ایران هم فراهم شود . البته به نظر می رسد که ورودکامل هوش مصنوعی به حوزه رسانه بعید به نظر می رسد. چون باید جنبه های مختلفی را تحت الشعاع قرار دهد . در واقع مارکت سرویس دادن هوش مصنوعی به خبرنگار مارکت کوچکی است؛ یعنی هنوز هم در ابعاد جهانی ابزاری مختص خبرنگاران ساخته نشده است . بنابراین می توان حدس زد در آینده هم ابزاری مختص خبرنگاران وجود نخواهد داشت.

آینده رسانه ها باهوش مصنوعی - تحولی بزرگ در مدیریت هوشمند اخبار در دنیای رسانه های ایران



کار خبرنگاری تا ابد باقی است !

این فعال حوزه هوش مصنوعی در مورد سپردن کار خبرنگاری به هوش مصنوعی عقیده دارد: در حال حاضر ابزار موجود در حوزه خبرنگاری می تواند سرعت بسیار زیادی به کارها ببخشد .مثلا می توان بر اساس ai تشخیص داد که چه خبرهایی پتانسیل این را دارند که جذاب باشند . اما شاید نتیجه کار برای مخاطبان چندان جذاب نباشد و نتواند نظرشان را جلب کند. چون نمی تواند مانند یک انسان در تعامل با آنها باشد . بنابراین می توان گفت آن قسمت کار خبرنگاری که نیاز به ارتباط و تعامل با دیگران دارد احتمالاً همچنان تا ابد باقی خواهد بود.

البته با توجه به ابعاد و دید گسترده هوش مصنوعی در زمینه های مختلف برای تحلیل موضوع؛ این ابزار می تواند مکمل خوبی برای انسان باشد؛ چون بر خلاف او بر یک حوزه خاص متمرکز نمی شود و می تواند درآن واحد جنبه های مختلف را تحت الشعاع قرار دهد.

این خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و وبپیما صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.


منبع: همشهری آنلاین