معرفی قوی ترین موتور باکسر تازه نفس bmw - ترکیبی از قدرت، فناوری، و راحتی در کلاس اسپرت و تورینگ
به گزارش سرویس علم و فناوری وبپیما به نقل از همشهری - یکتافراهانی : در دنیای موتورسیکلت ها، برند آلمانی BMW همیشه با نوآوری، کیفیت و مهندسی بی نقص شناخته می شود. اکنون این شرکت با معرفی دو مدل جدید R ۱۳۰۰ RS و R ۱۳۰۰ RT، بار دیگر نشان داده که برای حفظ جایگاه خود در صدر، نه تنها به گذشته تکیه نمی کند، بلکه آینده را با دستان خود می سازد. این دو موتورسیکلت، نه صرفاً نسخه هایی به روزشده از مدل های پیشین، بلکه بازتعریفی کامل از مفهوم قدرت، راحتی و کنترل در سفرهای شهری و بین شهری هستند.
ورود دو عضو تازه به خانواده موتورسیکلت های باکسر
شرکت آلمانی BMW دو عضو تازه را به خانواده موتورسیکلت های باکسر خود افزوده است: R ۱۳۰۰ RS و R ۱۳۰۰ RT. این دو مدل، نسخه های به روزشده R ۱۲۵۰ RS و R ۱۲۵۰ RT هستند؛ اما آنچه آن ها را از گذشته متمایز می کند، نه تنها طراحی و امکانات رفاهی، بلکه قلب تپنده ای است که درونشان قرار گرفته؛ قدرتمندترین پیشرانه باکسر تاریخ BMW.
یک قلب پر توان و نبضی تپنده
هر دو مدل به پیشرانه دو سیلندر افقی (باکسر) با حجم دقیق ۱۳۰۰ سی سی مجهز شده اند که پیش تر در مدل R۱۳۰۰ R معرفی شده بود. این موتور توان تولید ۱۴۳.۵ اسب بخار در ۷۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور حداکثری ۱۴۹ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه را دارد؛ ۹ اسب بخار بیشتر از مدل های قبلی.
سرعتی فراتر از انتظار، حتی در کلاس تورینگ
سرعت نهایی برای مدل اسپرت تر RS به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می رسد، درحالی که مدل RT که بیشتر برای سفرهای راحت و طولانی طراحی شده می تواند به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این ارقام برای موتورسیکلتی در کلاس تورینگ، شگفت انگیز به نظر می رسند.
شاسی جدید، سبک تر و مقاوم تر
در طراحی شاسی، BMW تغییر بزرگی اعمال کرده است. شاسی جدید که نقش نگهدارنده اصلی موتور را هم ایفا می کند، از ترکیب فولاد ورق کاری شده و زیر شاسی آلومینیومی مشبک ساخته شده و جایگزین شاسی لوله ای پیشین در مدل های ۱۲۵۰ شده است. چرخ های ۱۷ اینچی نیز با طراحی توخالی، حدود ۱.۴ کیلوگرم سبک تر از نسل قبل هستند.
مدل R ۱۳۰۰ RS با وزن ۲۴۵ کیلوگرم و مدل RT با وزن ۲۸۱ کیلوگرم عرضه می شوند؛ ارقامی که با درنظرگرفتن امکانات و کلاس تورینگ آن ها، منطقی به نظر می رسند.
حالات رانندگی متنوع برای مسیرهای مختلف
هر دو مدل به صورت استاندارد با سه حالت رانندگی «باران»، «جاده» و «اکو» ارائه می شوند. پکیج سفارشی Riding Modes Pro نیز دو حالت اضافی «داینامیک» و «داینامیک پرو» را در اختیار راکب قرار می دهد.
علاوه برآن، سیستم کنترل گشتاور برگشتی موتور (MSR) به صورت پیش فرض وجود دارد. این فناوری هنگام کاهش ناگهانی دنده به طور هوشمند دریچه گاز را برای حفظ پایداری باز می کند.
تجربه ای نرم تر با تعویض دنده خودکار
یکی از ویژگی های قابل سفارش جالب، سیستم «دستیار تعویض خودکار» یا ASA است. این سیستم به صورت کامل عملیات کلاچ گیری و تعویض دنده را به صورت خودکار انجام می دهد و تجربه ای روان و بی وقفه را برای راکب فراهم می کند؛ خصوصاً در سفرهای طولانی و شهری.
نمایشگرهای دیجیتال، نورپردازی هوشمند، و امکانات رفاهی بی نظیر
در بخش امکانات رفاهی، مدل RS به نمایشگر TFT رنگی ۶.۵ اینچی با کنترل گر چرخشی Motorrad مجهز است، درحالی که مدل RT از یک نمایشگر عظیم ۱۰.۲۵ اینچی بهره می برد. سیستم نورپردازی کاملاً LED با چراغ های دوگانه مستقل و قابلیت نور پیچ (Adaptive Turning Light) در هر دو مدل موجود است.
سفری لوکس با فضای کافی
مدل RT که برای سفرهای لوکس طراحی شده، به دو جعبه جانبی با ظرفیت ۲۷ لیتر مجهز است. این جعبه ها با گزینه Vario قابل افزایش به ۳۳ لیتر هستند. همچنین جعبه های بالایی ۳۹ و ۵۴ لیتری نیز قابل سفارش هستند که مدل بزرگ تر دارای تکیه گاه گرم شونده برای سرنشین عقب است.
سیستم های کمکی پیشرفته برای امنیت بیشتر
سیستم راداری اختیاری نیز با سنسوری در بالای چراغ جلو و زیر شیشة بادگیر نصب می شود. این سیستم شامل کروز کنترل پویا (DCC)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، هشدار تغییر مسیر (LCW)، و هشدار برخورد از پشت (RECW) است؛ ترکیبی از فناوری های پیشرفته برای امنیت کامل در سفر.
یک گام جسورانه به سوی آینده موتورسیکلت های تورینگ
BMW بار دیگر نشان داده که در طراحی و مهندسی موتورسیکلت های رده بالا بی رقیب است. با معرفی R ۱۳۰۰ RS و R ۱۳۰۰ RT، نه تنها سطح جدیدی از قدرت، فناوری و راحتی را به نمایش گذاشته، بلکه بازتعریفی جسورانه از مفهوم «سفر با موتورسیکلت» ارائه داده است.
این خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و وبپیما صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع: همشهری آنلاین