فروش قرص سقط جنین در فضای مجازی بیداد می کند - نگذاریم جمعیت جوان ایران سقوط کند
به گزارش سرویس اجتماعی وبپیما به نقل از همشهری - مریم سرخوش: در دومین جشنواره بین المللی عکس ایران جوان حدود ۲۴۰۰ هنرمند و عکاس شرکت کردند که نشان دهنده رشد پنج برابری (۵۰۰ درصدی) مشارکت نسبت به دوره دوم است. یکی دیگر از تفاوت های دوره دوم این بود که ۱۱ کشور در آن مشارکت داشتند و در مجموع ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری، ۱۴۰ اثر برای نمایشگاه انتخاب شد.
دکتر سجاد رحیمی بیستونی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در آیین اختتامیه جشنواره ایران جوان با بیان این مطلب گفت: یکی از نکات جالب این دوره ترکیب سنی شرکت کنندگان بود؛ به طوری که نزدیک به ۷۰ درصد آن ها در رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار داشتند و نشان می داد جوانان استقبال چشمگیری از این رویداد داشته اند.
جریان سازی فرهنگی
به گفته رحیمی جشنواره توانسته به هدف اصلی خود دست پیدا کند و اگر هدف را «تغییر رفتار» یا «تجربه سازی اجتماعی» بدانیم، این جشنواره طبق برنامه ریزی اولیه -که دکتر کرمانپور بر آن تأکید داشت- به بخش مهمی از اهداف خود رسیده است.
او ادامه داد: هدف ما در این برنامه، طی سه مرحله دنبال می شود: نخست ایجاد حساسیت در جامعه، سپس ایجاد تغییر در نگرش ها و تغییر رفتار. به جرأت می توان گفت این جشنواره دقیقاً به دو هدف نخست — یعنی حساس سازی جامعه و تغییر نگرش — دست پیدا کرده است. این همان چیزی است که ما آن را جریان سازی فرهنگی می نامیم. وقتی عنصر خودباوری را نیز به این روند اضافه کنیم، به مهم ترین نتیجه ای که دنبال می کردیم می رسیم؛ یعنی تقویت گفتمان فرهنگی.
رحیمی درباره آثار ارسال شده از کشورهای خارجی هم بیان کرد: آثار خوبی در سطح بین المللی به ویژه از کشورهایی با دغدغه جمعیتی داشتیم و می توانند درس های مهمی برای ما داشته باشند و محتوا را شفاف و تأثیرگذار منتقل می کنند.
این مسئول تاکید کرد: طبق مواد ۲۸ و ۲۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دستگاه های اجرایی موظف اند بخشی از امکانات خود را برای برنامه های فرهنگی و ترویجی اختصاص دهند. ما نیز سهم فرهنگی خود را منتقل کردیم. ماه گذشته هم نمایشگاه علمی برگزار و بیش از ۱۰۰ عنوان علمی ارائه شد و حجم قابل توجهی پیشنهاد کاربردی نیز دریافت کردیم که قطعاً می تواند در مسیر سیاستگذاری ها بسیار مؤثر باشد.

۱۰ خانواده امروز ۱۵ فرزند دارند
رحیمی عنوان کرد: در دهه ۶۰ هر ۱۰ خانواده ۶۵ فرزند داشتند و این عدد اکنون کمتر از ۱۵ است. به سرعت پیری در حال پیشی گرفتن است. این در حالی است که هر ۱۹۰ سال جمعیت سالمند بیشتر می شد و اکنون در ۳۰ سال رخ داده است. باید تمام ظرفیت های فرهنگی و هنری جامعه باید به کار گرفته شود. یکی از این ظرفیت های مؤثر، حضور هنرمندان است که توان اثرگذاری بالایی دارند. ما نیز تلاش کردیم از این ظرفیت در کنار ساختارهای بهداشتی و درمانی استفاده کنیم تا به اهداف جشنواره برسیم.
عوامل کاهش فرزندآوری
این مسئول با بیان اینکه امروز بخشی از سرمایه جمعیتی خود را از دست می دهیم، عنوان کرد: حجم زیادی از این افراد را در تصادفات از دست می دهیم. فروش داروی سقط جنین در فضای مجازی بیداد می کند و آمار غیررسمی از ۸۰۰ تا هزار سقط جنین داریم. آمار ازدواج های یک میلیونی هم به ۵۰۰ هزار رسیده است. طلاق هم طی یک دهه اخیر ۳۰ درصد بیشتر شده و از جمله عوامل کاهش فرزندآوری است. علاوه بر این بررسی های آماری نشان می دهد بیشتر جوانان میل به ازدواج دارند، اما امکان آن برایشان مهیا نیست. اگر این میل به تدریج از بین برود، با پدیده ای مواجه می شویم که جوانان نه میل به ازدواج دارد و نه مشارکت فعالی در تداوم جمعیت.
به گفته رحیمی، این روند ما را به لبه یک سیاه چاله جمعیتی نزدیک می کند؛ خطری جدی که اگر به آن وارد شویم، بازگشت از آن بسیار دشوار خواهد بود و حتی ممکن است در آینده ای نه چندان دور نام ایران در فهرست کشورهای جوان دیده نشود. این هشدار مهمی در حوزه جوانی جمعیت است. برای عبور از این وضعیت، باید از سرمایه انسانی خود بهتر مراقبت کنیم و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، ایجاد فرصت شغلی پایدار، فراهم کردن شرایط مناسب ازدواج و فرزندآوری و کاهش تلفات جاده ای ضرورت دارد.
او تاکید کرد: اگر بخواهیم موضوع جمعیت را صرفاً با اقتصاد گره بزنیم، تحلیل ناقصی ارائه داده ایم. برخی مدیران در جلسات می گویند «۸۰ درصد مسئله جمعیت اقتصادی است» اما اقتصاد خود تحت تأثیر ده ها عامل دیگر است و نمی توان همه چیز را فقط به آن خلاصه کرد. این جشنواره توانست نقطه اتصال درستی میان فرهنگ و مسئله جمعیت ایجاد کند و گفت وگوی مؤثری را رقم بزند. از همه عزیزانی که برای برگزاری این رویداد زحمت کشیدند تشکر می کنم. با جرأت می گویم این رویداد نه فقط برای وزارت بهداشت بلکه در عرصه فرهنگی کشور در سالی که پشت سر گذاشتیم، یکی از تأثیرگذارترین و وسیع ترین حرکت های فرهنگی بوده است.
این خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و وبپیما صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع: همشهری آنلاین