احقاق حق پخش؛ باشگاه ها خوشبین باشند؟
به گزارش سرویس ورزشی وبپیما به نقل از همشهری - یکی از تکراری ترین بحث های مدیریتی فوتبال ایران طی سال های گذشته، داستان حق پخش تلویزیونی بوده است. در دنیای امروز فوتبال اساسا تصور اینکه باشگاه ها بتوانند بدون حق پخش تلویزیونی به کار خود ادامه بدهند، عملا غیرممکن است. به صورت میانگین بیش از نیمی از مخارج تیم ها در اروپا از همین طریق تامین می شود و در لیگی مثل انگلستان که رکورددار دریافت حق پخش تلویزیونی است، این نسبت به ۷۰درصد هم می رسد.
با وجود این، در همه این سال ها حق پخش باشگاه ها در ایران نادیده گرفته شده است. صداوسیما با وجود بیننده های پرشمار و نیز کسب درآمد هنگفت از مسیر جذب آگهی درپخش مسابقات، تمایلی به پرداخت سهم باشگاه ها نشان نداده و فقط یک دوره کوتاه در زمان ضرغامی مبلغی به عنوان حق پخش به سازمان لیگ پرداخت می شد. چالش و کشمکش بین فدراسیون و تلویزیون بعدها به جایی رسید که مثلا سال ۱۳۹۳ و در لیگ چهاردهم ۲هفته از مسابقات لیگ و یک دور از بازی های جام حذفی اصلا ضبط و پخش نشد و الان تصاویر حرفه ای از آنها نداریم! با این حال باز هم زور فوتبال به تلویزیون نرسید و فدراسیون که متوجه شد بر اثر عدم پخش مسابقات در حال ازدست دادن درآمد آگهی تبلیغات محیطی هم هست، دوباره دوربین ها را به ورزشگاه ها راه داد.
حالا اما مجلس شورای اسلامی مصوبه ای داشته که براساس آن، اصل پرداخت حق پخش به باشگاه ها به رسمیت شناخته شده و این می تواند مهم ترین گام در مسیر حل داستان باشد. حالا وزارت ورزش ۳ماه فرصت دارد جزئیات مکانیسم برخورداری باشگاه ها از درآمد حق پخش را تهیه کند و در اختیار این نهاد بگذارد. آنطور که از مصاحبه های نمایندگان برمی آید، ممکن است درآمدهای صداوسیما از پخش آگهی در حاشیه مسابقات فوتبال هم مشمول قانون جدید شود و باشگاه ها از آن سهم ببرند. البته که نباید خیلی هم خوش بین بود، چراکه داستان اما و اگرهای زیادی دارد و پول باید از پیچ وخم های فراوانی بگذرد تا به جیب باشگاه ها برسد.
منبع: روزنامه همشهریاین خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و وبپیما صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع: همشهری آنلاین