شفاف سازی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درمورد وضعیت مالی اش
به گزارش سرویس اقتصادی وبپیما به نقل از همشهری - کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای رسمی در پاسخ به ابهامات مطرح شده در رسانه ها و سؤالات سهامداران، توضیحاتی درباره عملکرد مالی شرکت و پیش بینی سودآوری در سال ۱۴۰۳ ارائه کرد. این شرکت با تأکید بر لزوم تحلیل صورت های مالی تلفیقی و سالانه به جای قضاوت براساس گزارش های میان دوره ای، چشم اندازی روشن از وضعیت درآمدی خود ترسیم کرده است.
بر اساس اطلاعیه منتشرشده، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که مشابه سایر شرکت های سرمایه گذاری، بخش عمده درآمد شرکت اصلی از محل سود سهام شرکت های تابعه تأمین می شود. این درآمدها عمدتاً پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه در فصل بهار در صورت های مالی شرکت اصلی شناسایی می شود. بنابراین تحلیل عملکرد بر پایه گزارش های ماهانه و میان دوره ای، به ویژه در نیمه نخست سال، تصویر دقیقی از وضعیت مالی شرکت ارائه نمی دهد.
دلایل زیان های میان دوره ای و پرداخت سود سهام
براساس گزارش های منتشرشده در سامانه کدال، نه تنها کاهش درآمدی در شرکت های تابعه گروه کشتیرانی مشاهده نشده، بلکه بسیاری از این شرکت ها با رشد درآمد و سودآوری قابل توجهی همراه بوده اند. به ویژه شرکت حمل کانتینری، که به عنوان مهم ترین شرکت تابعه از نظر سودآوری شناخته می شود، در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ درآمدی بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان به ثبت رسانده است؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۹.۵ هزار میلیارد تومان) رشد چشمگیری را نشان می دهد.
سود خالص این شرکت نیز از ۵ هزار میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در دوره مشابه سال ۱۴۰۳ رسیده است که بیانگر رشد ۸۲ درصدی سودآوری است.
کشتیرانی ج.ا.ا همچنین درخصوص اقلام هزینه ای مندرج در گزارش ۹ ماهه توضیح داده است که عمده زیان های شناسایی شده مربوط به سود و زیان تسعیر ارز ناشی از افزایش نرخ ارز بوده که در سرفصل های تسهیلات ارزی و دارایی های غیرعملیاتی ظاهر شده است. این موارد نیز به صورت تفصیلی در سامانه کدال تشریح شده اند.
افزون بر این، شرکت در مهرماه ۱۴۰۳ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان سود سهام میان سهامداران توزیع کرده که همین موضوع منجر به کاهش سود انباشته شرکت اصلی شده است.
با وجود این مسائل، عملکرد کلی شرکت از منظر بازار سرمایه مثبت ارزیابی می شود. بر اساس اعلام شرکت، سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۵ درصد بازدهی برای سهامداران به همراه داشته است که نشان دهنده اعتماد بازار به چشم انداز مالی و ثبات عملکرد این مجموعه است.
در پایان این اطلاعیه، شرکت به سهامداران توصیه کرده است جهت تحلیل دقیق وضعیت مالی و عملکرد شرکت، فقط به اطلاعیه های رسمی منتشرشده در سامانه کدال استناد کنند و از توجه به اخبار و تحلیل های منتشرشده در منابع غیررسمی خودداری کنند.
در ادامه این اطلاعیه، مقایسه ای بین زیان های میان دوره ای و سود سالانه در دو سال اخیر ارائه شده است - ارقام به میلیارد ریال
سال | زیان شش ماهه | زیان نه ماهه | سود سالانه- شرکت اصلی | سود سالانه تلفیقی |
۱۴۰۲ | (۲.۶۳۶) | (۴.۰۵۴) | ۱۰۷.۷۰۵ | ۹۷.۵۰۷ |
۱۴۰۳ | (۲۵.۶۲۱) | (۲۹.۱۹۵) | ۱۴۵.۰۰۰* | ۱۹۰.۰۰۰* |
*اعداد سال ۱۴۰۳ برآوردی هستند.
این خبر توسط سایت همشهری آنلاین منتشر شده و وبپیما صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع: همشهری آنلاین