• تیم محتوای وبپیما
  • چهارشنبه 19 آذر 1404
  • 8 دقیقه

بدون نگاه تحولی در مدرسه نباید انتظار معجزه داشته باشیم

به گزارش سرویس اجتماعی وبپیما به نقل از خبرآنلاین - خبرآنلاین، علیرضا کاظمی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان های کشور با تأکید بر لزوم تحول عمیق در ساختار نظام تعلیم و تربیت، ثبات مدیریتی و پرهیز از سیاست زدگی را شرط اصلی پیشرفت پایدار در این حوزه دانست.

ایسنا نوشت: وی با اشاره به گستردگی مسائل روزمره آموزش و پرورش، افزود: انبوه مشکلات و بی ثباتی مدیریتی طی سال های گذشته اجازه نداده است تحولی بنیادین و ماندگار در آموزش و پرورش شکل بگیرد. مشکلات امروز، نتیجه کوچک انگاری و ساده انگاری مزمن در این حوزه است.

وی با بیان اینکه «تحول پایدار از مدرسه آغاز می شود»، معاونان آموزش متوسطه استان ها را «سفیران اصلی تحول در مدارس» نامید و ادامه داد: تا زمانی که نگاه تحولی در مدرسه شکل نگیرد، نباید انتظار معجزه داشته باشیم. شما حلقه ارتباط سیاست ها با میدان عمل هستید.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سهم بالای رشته های نظری در کشور، گفت: در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد دانش آموزان در شاخه های مهارتی تحصیل می کنند، اما ما با تنوع بی ضابطه رشته ها و کمبود مهارت آموزی مواجهیم. باید ساختار نظام آموزشی را متناسب با نیاز جامعه اصلاح کنیم.

کاظمی با انتقاد از گسترش بی هدف ساختارها و سازمان ها در آموزش و پرورش، افزود: از مدارس غیردولتی تا شاهد و نمونه دولتی، یک ساختار پیچیده و بعضاً موازی ایجاد شده که بهره وری و نظارت را کاهش داده است. در برنامه هفتم توسعه، فرصت مهمی برای تبدیل این ساختارها به یک سازمان چابک داریم.

وی خواستار ایجاد رقابت علمی بین دانش آموزان، مدارس و معلمان شد و اجرای طرح هایی مانند طرح یاران و ارتقای عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم را ضروری دانست.

کاظمی با قدردانی از مدیران استانی و تیم های اجرایی، گسترش ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی را راهی برای افزایش ظرفیت های نظام آموزشی عنوان کرد و گفت: تجربه موفق همکاری با صنایع، سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نشان می دهد که ظرفیت های متعددی در کشور وجود دارد که با هم افزایی می تواند در خدمت تعالی نظام تعلیم و تربیت قرار گیرد.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آینده آموزش و کیفیت مدرسه را تفکر و برنامه ریزی مدیران استان ها رقم می زند، از معاونان آموزش متوسطه خواست اتاق فکر استانی خود را تقویت و برنامه های تحول آفرین را با جدیت دنبال کنند.

این خبر توسط سایت خبرآنلاین منتشر شده و وبپیما صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.


منبع: خبرآنلاین